tänder, vaccination, över 6 kilo, SNÖ och blask

Vaccination och två små tänder är ingen bra kombination....men sedan är vi nog rätt bortskämda med Leias glada humör så detta var något så konstigt för oss. Hon har suttit på armen konstant sedan vi kom hem i eftermiddag men nu sover hon så sött.
 Adamkova (barnläkaren) var inte så pratglad idag men hon hälsade så hjärtligt till Lars. Hm, det får nog bli Lars jag skickar när Adamkova inte gör som jag vill....iochförsig är det aldrig jag som bestämmer ändå, jag gör det Adamkova säger eller så ljuger jag.
-Hur går det med maten? (Adamkova pekar på mina bröst)
-Jo, det går bra.....hon får flaskan. Tror inte att hon fattade det där sista och lika bra är det kanske.

Jag måste säga att jag överlevde sprutorna. Ja, jag vet att det var Leia hon stack men det är ju jag som är livrädd för sprutor. NÄSTA GÅNG FÅR MIN MAMMA FÖLJA MED (Läs detta noga mamma och ta med dig pappa hit för Leia ska vaccineras 5 januari).

Tänkte ta bussen hem från stan men orkade inte vänta 15 minuter på den utan traskade hem i ovädret.
Fast jag gillar detta oväder men skulle gilla det ändå mer om snön kunde stanna kvar.

Till helgen drar vi till Moravien (?) på vinprovning.....bäst att vi ska spotta eftersom jag inte druckit en droppe sedan ett och ett halv år tillbaka. Hur kommer vi dit då vi stackare som ännu inte har någon bil, jo vi tänkte lifta. Känns så enkelt när det bara är jag, Lars och Leia och.....vagn, mat, kläder, blöjor, handdukar, leksaker, babyskydd, ja och lite till. Nej, så illa blir det inte. Fast vi kommer lifta men med de andra i Supportgruppen.

Förresten, jag tror att jag kommer klara julen utan min mamma, pappa och syster. Jag har ju Lars och Leia :)
Vi ska dessutom fira med Oskar, Malin och Axel och det ska bli så mysigt. Undrar om jag ska köpa mig ett par extra fina mysbyxor att ha på mig för det skulle ju bli mys har vi bestämt.

Imorgon är det återigen dags för förskola och allt vad det nu kommer innebära.....jag och Marie sjunger, Leia sitter mest och undrar vad vi sysslar med och Nils han vill helst göra annat. Axel har inte börjat än men han vill säkert också göra annat. Kanske att vi skulle sätta dem i barnstolar på golvet och tala om för dem att sjunger ni inte så kommer ni inte loss........det är väl inte vårat fel att de inte får börja på förskola förrän vid 3 år här nere.....ANNA ADAMSSON, JAG ANSTÄLLER DIG NU! Anställer och anställer, du får inte betalt i mer än mitt underbara sällskap men det är inte fy skam.

Hej svejs


små vita....

jopp, längst ned. Upptäckte dem på Palladium i Prag idag.
Gissa om vi blev glada men undrar fortfarande när de dök upp första gången hemma hos lilla damen.



Tack...

...för dröjsmålsräntan försäkringsbolaget........

4 bankdagar hit och dit ett antal gånger men nu ska det bara vara 4 dagar innan pengarna finns på kontot. Vi tror det ialla fall.


Så firar vi fars första dag.....eller inte

Med att gå upp och "puffa" lite på pappa Lars och få till svar:
- EEHHÖÖÖ
Då struntade vi i det och gick ner istället.
Till saken hör att pappa L drällde in vid 4 imorse och är kanske inte så pigg på att bli firad. När jag vaknade 4 inatt, efter att ha sovit kanske 2 timmar (satt och väntade på pappa L), och fortfarande sov själv i sängen trodde jag ett tag att han blivit bortrövad av någon hemsk tjeck. Sprang ner och ringde (jag låter ju helt besatt nu!) och L svarade att jag är vid sjukhusbron kunde jag gå upp och lägga mig igen, men somnade inte förrän jag hörde att han satte nyckeln i låset. Om jag är nervös när L är ute och dräller vad blir det då inte när lilla L ska ut och drälla........jag får nog helt enkelt sitta i bilen utanför när lilla L ska börja gå ut för att se till så att hon har det bra.
Mamma säger att hon är likadan, att hon inte heller kan sova gott förrän hon vet att vi är hemma.

Leia somnade som vanligt strax efter 19 (hur gott som helst) och vaknade inte en enda gång inatt. Men vid 5 imorse var det en liten som låg och skrattade och pratade i mörkret......ni skulle ha hört, hon lät helt galen men roligt hade hon för när jag gick fram till sängen för att stoppa i nappen möttes jag som vanligt av ett leende från öst till väst. Vilken tur att hon går med på att somna om. Men vid 7 var det lika bra att gå upp när det lät lika galet i sängen igen :)

Jag kan tala om att Leia struntar i mina nya regler också! Jag hade ju bestämt att hon inte skulle sova förrän hon käkat igen vid 10, vilket har gått bra 2 dagar i rad nu. Men antagligen passade lilla damen på att somna när hon såg att jag satt och kämpade med min smörgås med paprika som pekade åt alla håll.


Ska sätta mig och planera semester nu och fixa lite med julkortet (som förresten aldrig verkar bli bra, det är snart enklare att posta Leia som hon är tror jag)


Till helgen kommer världens bästa farfar och farmor Eva och Leia längtar så, vi med för den delen :)

Kram


Helt OK

Igår somnade Leia lite efter 19 och sov hela natten för att gnälla lite vid halv 7. Jag tyckte att vi kunde sova lite till och det gjorde vi tydligen. Leia talade om att det var dags att gå upp vid 8.45, härligt.
Det är så himla bra med Leia för hon ger liksom upp är hon nog helst skulle vilja vara vaken. Det är bara att ge henne nappen igen och snutten och bädda om så somnar hon igen......kanske att vi får vara där 1-2 gånger till och stoppa i nappen men det är det värt om man får sova lite till.

Nu ska vi iväg och planera lite för vår egen förskoleverksamhet här i Pardubice

Idag tror jag att jag vet hur jag ska ta mig till Marie....men jag tror bara och jag har med mig mat till Leia eftersom jag har tagit lärdom av gårdagen

Kram


Vad har jag lärt mig idag?

Att aldrig gå utanför dörren utan mat med till Leia.
Som tur var kom vi hem 45 minuter innan larmet skulle gå......

Jag skulle ta en promenad som Malin rekomenderat (förutom den dumma kurvan). Det sämsta var ju att jag inte riktigt kom ihåg hur det såg ut eftersom det var mörkt ute och vi åkte åt andra hållet dagen innan. Men jag visste minsann att det var nästan bara rakt på.....OK, jag måste visst ha glömt att Malin svängde i ett kors långt tidigare än vad jag gjorde.....
Det som skulle ta 45 minuter att gå tog en halvtimme längre. Jepp, så kan det gå.

Och så till tjeckernas bilkörning eller IDIOTERNAS bilkörning.
Ni vet det här med gul bil och slå den som sitter bredvid! Här i Tjeckien kan man säga gul bil och vänta på en krock. Vilket jag gjorde idag under promenaden....det var på det berömda håret det, men här tror de ju på ett liv efter döden och kör därefter också. Vilken tur att jag inte gick bredvid bilarna som råkade ut för den gula bilen utan jag var en bit bakom.

Har även sett hur en bra arbetsledare ska agera. Han ska stå med armarna längst med kroppen och titta på när de andra arbetarna går arslet av sig för att bära in klinkers......om jag ska vara arbetsledare någon gång ska jag göra som han, det kändes så himla lugnt och avslappnande att se på när andra arbetar.  Men jag ska ju inte arbeta på 3 år så jag kan ju öva upp min förmåga att titta på när andra arbetar.


Leia ville fira halloween. OK, det går bra sa vi

Kram


Hem till gården

Sandra, det går inte att sammanfatta för det är så himla mycket och så himla bra. Sitter och biter mina naglar ibland och längtar tills nästa dag....dagens höjdpunkt....förrutom allt galet som Leia gör då förstås :)
Du måste ju bara börja se det igen.

TV4 Play där finns de sista programmen

Mycket nöje :)


ingen bil

I brevet som L fått från polisen i Tyskland stod det att de lagt ner sökandet (?)
 
TACK


En galning har flyttat in

I spjälsängen imorse låg det en galning!
Lika galen var galningen på skötbordet vilket gjorde att det inte var så lätt att byta blöja och utstyrsel.
Ner till köket och lägger galningen i gymmet.....INTE populärt alls. Försökte göra en deal om maten men det gick inget vidare utan jag förlorade (?). Så där satt galningen som klistrad på mig och jag gjorde fina ansträngningar att fixa till lite käk till galningen. Tillslut var det klart och den lilla galningen var beredd att käka och då måste det gå fort.

Det blev ingen träning igår! Vi ska vara bokade 10 gånger i rad, måndagar, samma tid, men denna gången var det tydligen fullt? Jaha, bara hem igen då. Jag åkte med Malin och gick av hos henne och tog mig en liten löprunda därifrån. Det är så långt mellan oss så det tog typ 5 minuter så var jag hemma, kände mig ganska fräsch när jag traskade in genom dörren. Väl hemma trodde jag att L skulle tvinga mig in i garaget där min crosstrainer för tillfället står bland allt vi inte har hunnit sortera......det vill säga att det INTE går att träna med den än! Men han funderade inte ens varför jag var hemma 20 minuter efter att träningen hade börjat?!?!?!? och han klagar på min tidsuppfattning?!?!?!?!?

Eftersom nästan alla från värmland tydligen tycker att det är cooooolt att skriva på värmländska så kanske jag ska göra det här i bloggen.

Jä, funderer litt på höss dä vore å börje pyssle. Litt julkort ska ju järes och ane söm hör jula te.
Äh, ni ser ju hur dumt det ser ut så jag får helt enkelt strunta i att vara en coooool värmländska i Pardubice.

Förresten så finns det en norsk familj här i Pardubice som gärna vill ha kontakt. Får öva upp lite av min norska istället. Sedan finns det en till svensk (värmländsk) familj i Prag så jag kan ju även öva min värmländska med dem istället för att skriva på detta roliga "språk". Ni vet väl att värmland är ett land! Det har jag fått höra många gånger av de barn jag jobbat med, vart mitt land ligger och om jag kan prata som vi gör i det landet :)

Nej, nu blir det lite mat och Hem till gården. Planerar min dag efter Hem till gården precis som vid C-uppsatsen och det är bästa att Leia anpassar sig :)

Kram

Anna och Cissi, jag hade min fina tröja på mig idag på promenaden och jag gillar den skarp. Tänkte extra mycket på er där jag låg i vagnen och filosoferade trots att mamma ville att jag skulle sova....Kram Leia


Var är min butler?

Idag är en sådan dag som jag skulle velat ha en butler. Bara ligga i soffan och ge order hade inte varit fel.

-Diska nappflaskorna!
-Tvätta, Leia vill ha precis den där tröjan på sig om en liten stund!
-Damsug, men inte så att jag störs!
-Plocka undan efter mig!
-Tar du och byter bajsblöjan NU!
-Jag är hungrig nu! NU och inte SNART!!!
-Fixa mitt hår och sminka mig!

Men eftersom detta hushåll inte är försett med en butler så får jag helt enkelt klara av dess sysslor själv.....det är inte så illa som det låter.

Undrar om en butler även kan träna åt mig.....?????? 

Nu lite seriösa saker. Vi var på 1 års kalas igår eftermiddag. Våra godingar här nere Axel och Nils hade fyllt ett år och det skulle så klart firas. Alltid lika trevligt att umgås med de andra svenskarna här nere. Leia skötte sig så bra. Mat fick hon (jopp, vi ger henne allt det ibland) och kräktes nästan ner Adam och Maries soffa.....eftersom det var pappa Lars som matade så hade han fått tagit den tvätten om det gått riktigt illa.

ERKÄNNER!!!!
Jag har ju sett när L gör rent ljuslyktor från stearin i diskon, han liksom låter varmt vatten spola och så har han lyktorna under....men jag hade tydligen inte varit så nära eftersom jag tydligen missat en viktig detalj.....
Han lät tydligen inte stearinet rinna ner i röret men det gjorde jag och det blev liksom stop.........hoppsan, men det kommer ju L inte att märka så jag sa inget. Bara att jag lämnade lite bevis i form av en stearinfylld kniv och diskborste. Tänkte att jag kunde skylla på hon som bodde här innan oss om L skulle upptäcka vad jag gjort. Det tog inte så lång tid förrän jag hörde.
-Ulrika, vad har du gjort?
-Va, vadå. Inget!
Hur skulle jag förklara det här för hyresvärden.....skylla på hon som bodde här innan såklart :)
Men vilken tur att stearinklumpen stor som ett mindre blockljus satt fast i röret inte så jättelångt ner (kanske att det heter låset!?). Nu vet jag att det inte var så L gjorde och jag gör det kanske inte igen......men det positiva är ju att jag har provat detta i ett hus vi hyr och inte äger (får man tänka så....NEJ, men jag gör det nu ändå)


Spinning nästa

Kram kram

 


dagens skratt.....skitkul asså :)

Vi skrattar mycket här i Pardubice och nu på kvällen har jag skrattat gått åt Lars

Det plingade på dörren och Lars och Leia öppnade. En man stod utanför och pratade om något som Lars inte förstod. Mannen hade ett vitt ark med sig och gav inte upp sitt tjat.....
-Ulrika, kan du ta Leia?

Mannen pratade fortfarande med Lars och Lars försökte förklara att han inte förstod. Efter ett tag kom Lars fram till att han antagligen ville kolla vattnet eftersom gubben helt plötsligt säger WASSER! Aha, enkelt. Gubben går in och Lars visar honom in till garaget. Jag står som en skrattande idiot och funderar på varför Lars visar honom garaget där det inte finns vatten. Tydligen är det någon "central" där (hur skulle jag ha lyckats om jag varir själv hemma???). Gubben pratar på och Lars försöker igen att tala om att han inte förstår, men gubben pratar på och skriver något på sitt ark. Det roliga är dessutom att Lars rycker på axlarna var och varannan mening och pekar mot hyresvärdens hus men gubben han pratar på lika gott. Gubben måste ha undrat vad jag höll på med som stod bakom dem och skrattade med Leia halvt hängande på armen. Själv hade jag nog visat gubben alla toaletter och badrum samt köket. Jag lyckade ialla fall få fram ett ´hej då på tjeckiska till gubben som då svara mig på tyska?!?!?!?!?

Men nu har Lars talat om för mig att gas och el mäts utanför grinden och vattnet i garaget......nu ska jag bara fatta vad det är de vill mäta när de väl kommer....jaja


 
Torget och kommunhuset

 
Gröna porten 

 
Vågen som Leia vägs på. Man trycker liksom ner knapparna och sedan gissar man vikten.....
Det är bara att lägga Leia där och se glad ut och inte glömma att hålla en hand på henne. De är jättenoga med att man alltid håller en hand på barnet och att man har mycket kläder på dem därinne. Leia är nästan svettig när vi kommer ut eftersom det är minst 25 grader.


Leia på Gardemoens flygplats, den enda av oss tre som tyckte att det var kul att väskorna och vagnen tog sådan tid på sig. Det fanns ju så mycket kul att titta på.


Det är hög musik i Prag och även på toaletten.....stackars barn, vad ska det bli av henne efter tre år i Tjeckien


"Nu blev de natta"
Leia ska provfilma för nästa Ronja Rövardotter film. Hennes underbara mormor har ju stickat en så fin tomtemössa som hon kommer kunna ha till sommaren...?!?!?!? :)

Förresten så har Lars fått ett brev från polisen i Tyskland och de hade tydligen försökt att få tag i honom, mer kunde vi inte tyda med pappas knaggliga tyska. Helga ska få översätta åt oss istället så får vi se vad de skriver.

Kram   


veckans mest använda fraser

ÅÅÅHHH, va gott!

ÅÅÅHHH, va billigt


Skönt att slippa äta ute på ett tag nu tycker jag. Under de 7 dagar som mamma och svärmor varit här har vi bara käkat lunch/middag hemma en enda gång. Men det är inte fel och det är himla skönt att bara behöva sätta sig vid bordet, beställa, äta och sedan dra därifrån. Ja, betala gör vi naturligtvis också.

Leia har sovit mycket nu under dagen.....konstigt :)


Tänkte visa er lite bilder men det struntar jag i.....blir galen på att det går så långsamt så det bästa är att avbryta innan datorn åker ut genom fönstret

Hej svejs




glad att jag var hemma idag....

Mamma och svärmor var på Thaimassage idag.....svärmor hade skrikit så att mamma hörde henne :)

Fika på stan han de med också. Kaffe med whiskey i ett glas vid sidan om.....och whiskeyn hamnade tydligen vid sidan av också. De skulle hälla whiskeyn över grädden och ner i kaffekoppen, svärmor först och det mesta hamnade på brickan. Mamma tänkte då hälla lite snabbare och det resulterade i att whiskeyn hamnade på bordet istället. Men vilken tur att man då kan ta servetten och torka upp för att sedan krama ur rakt i koppen....?!?!?!?!?
VILKEN TUR ATT JAG OCH LEIA VAR KVAR HEMMA

Det är ju 2 dagar kvar av deras vistelse här så en följetång kommer säkert imorgon

Jag tänker eventuellt börja skriva en bok. Den kommer i så fall handla om min mamma och hennes äventyr och jag är säker på att det kommer bli en bubblare på boklistorna där böckerna handlar om människor som ständigt gör konstiga saker........

Hälsningar från en som är mycket glad över att ha stannat hemma idag :)


öl billigare än vatten

Jopp, det är sant. Det är billigare att köpa en halvliter öl på restaurang än vatten.

Mamma och svärmor äter gott och dricker gott och är lika faschinerade över att det inte kostar mycket. Igår beställde mamma soppa, en halvliter Staropramen, lazagne, glass och Cappuccino för endast 104 kr.....BILLIGT

När vi var på köpcentrat här i stan så tog de en halvliter öl till maten (40 kr för allt) och sedan fick vi sitta stilla ett tag....hm
När vi skulle fika, alltså dricka kaffe och äta en kaka, slutade det med att de kom med en flaska vin och två glas....just det ja, flaskan var billigare än kaffet. Sedan var de tvungna att köpa kaffe och kaka efteråt. Jag tror att vi satt mer än vad vi gick på köpcentrat men är det billigt att dricka så är det ju.

Idag drar damerna på Thaimassage.....undrar om de verkligen fattar vad de ska på :)
De ska ta sig dit och hem själva och det kan ju bli intressant. Gå till busstationen, köpa bussbiljetterna i automaten, gå av på rätt ställe, hitta Thaimassagen, förstå vad de menar på massagen, hitta busshållsplatsen igen, köpa biljetterna igen, gå av på rätt ställe och gå ända hem......det kan bli intressant detta men jag är rätt så säker på att de klarar av det :)

Det är ju jag som har vallat runt på damerna hela veckan men igår kväll tog Lars med dem till mataffären och han vill inte ha med dem mer säger han.....undrar varför :)
De var så faschinerade av köttdisken (Kristina, Konsums disk kan tyvärr slänga sig i väggen för här handlar det om flera flera meter med kött), de kom hem med en hel hög dadlar och fikon (?) och de hade gärna köpt med sig kött men de visste väl inte riktigt hur de skulle få med allt hem till Sverige.

LEIA SOVER MELLAN 19.00 - 07.00 och jag tycker att det är helt OK. Det enda jag behöver göra på natten det är att stoppa i nappen någon gång.

Magen skriker och frukosten är inte klar......


funnit pappas julklapp

Detta är en julklapp till min pappa med tanke på mamma på passagerarplatsen :)

-Mats Mats, det kommer en bil nu Mats
-Mats Mats, det kommer en bil nu Mats
-Mats Mats, det kommer en bil nu Mats
 OSV 



RSS 2.0